Orígens i desenvolupament dels microcrèdits
Els
orígens del concepte dels microcrèdits els trobem a principis de la dècada dels
70, de la mà de Muhammad Yunus. Després d’haver-se doctorat en economia per la Universitat de Vandervil (Tennessee, EUA) en 1969, l’economista va decidir tornar a Bangladesh, el seu país d'origen.
L’aparició
dels microcrèdits es va produir en un moment i un lloc molt concrets.
Bangladesh es trobava en una situació econòmica nefasta l’any 1974, i milers de
persones van morir a causa de la fam. Muhammad Yunus sempre ha destacat com una
persona preocupada en intentar millorar la vida de les persones del seu
voltant, i és així com se li va ocórrer la idea de començar a ajudar a persones
en situació d’extrema pobresa per tal de poder sortir endavant a partir de
petites iniciatives empresarials amb un capital inicial molt petit. Els bancs
no donaven aquests crèdits per dos motius principals: la manca de garanties per
retornar els diners, i que aquests préstecs tan petits no sortien rentables.
En els
primers anys, Muhammad feia d’avalador d’aquestes persones que demanaven petits
préstecs, fins que en 1983 va crear el seu propi banc destinat als
microcrèdits, principalment per a dones, per tal de lluitar contra la pobresa i
la exclusió financera. Davant la sorpresa i l’admiració de molts, Grameen Bank
va resultar una iniciativa financerament rentable, a més de mantenir les seves
característiques principals d’un banc solidari, integrador i beneficiós per la
comunitat.
Des de
la seva aparició, els microcrèdits es van convertir en un símbol mundial de la
cooperació i el desenvolupament. Fins i tot, el 2005, el secretari general de
la ONU, Kofi Annan, es va referir a ells com
una eina fonamental per la lluita contra la pobresa arreu del planeta.
Tant va ser la seva importància que Muhammad Yunus va rebre el 2006 el premi
Nobel de la Pau, com a reconeixement per
la seva lluita en aconseguir una economia justa per les classes pobresa,
canalitzada principalment a través del Grameen Bank.
Actualment,
la influència dels microcrèdits s’ha estès i popularitzat arreu del planeta.
Tanmateix, s’ha hagut de modificar el concepte en base al context social i
econòmic de cada país. És a dir, no és el mateix fer un préstec mínim de 100
euros a Bangladesh, on amb aquests diners ja podries fer grans iniciatives, que
donar 100 euros a Espanya, on representa una quantitat bastant insignificant.
A
Espanya va agafar bastant importància a principis de la dècada actual, amb la
crisi econòmica, i Vivus va ser pioner en aquest sector, com Grameen Bank en el
seu moment.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada